وبلاگ فرتک
algorithm google

الگوریتم های گوگل | سخت گیرانه یا قانونمند؟!

algorithm google

شک نکنید که همیشه جهان با قانون بهتر از جهان بدون قانونه؛ حتی اگر سخت گیرانه باشه! برای وارد شدن به یک مجموعه، گروه، شرکت، ارگان یا… باید قوانین اون رو به خوبی بشناسیم و همه اونها رو رعایت کنیم. این نیست که بگیم من عضو این شرکت هستم اما فقط بعضی از قوانین رو قبول دارم!

  • با این مقدمه میخوام این هفته در آدینه با فرتک، در مورد قوانین گوگل در موتورهای جستجو که منجر به امتیازدهی به وبسایت ها میشه صحبت کنم. برای اینکه بتونید برای وبسایت خودتون داخل موتورهای جستجو، رتبه و جایگاه مناسبی پیدا کنید، باید این قوانین رو بدونید و به خوبی رعایت کنید. پیشنهاد میدم قبل از شروع اقدامی در جهت سئو، این مطب رو بخونید.

با ما همراه باشید…

google-logo

گوگل از شروع کار، قوانین زیادی برای وبسایت ها گذاشته، در ابتدای کار خیلی سخت گیرانه و دقیق نبودن، اما با گذشت زمان، هرروز بیشتر و دقیق تر شدن. یجا خوندم که گفته بود، گوگل ماهانه یکی دوبار، الگوریتم های خودش رو بروزرسانی میکنه! اما شاید این بروزرسانی و تغییرات، روی نتایج جستجو (یا همون SERPs) اثری نداشته باشه و البته شاید هم داشته باشه! 😉

توی جستجوها و تحقیق هایی که این مدت داخل وبسایت های مختلف انجام دادم، چند مورد از الگوریتم های اصلی که گوگل از سال ۲۰۱۱ تا کنون ارائه داده رو دسته بندی کردم که امروز به اختصار و در آینده بصورت کامل و مفصل، در موردش صحبت خواهیم کرد.

 

Google-Algorithm

الگوریتم های گوگل:

  • الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)
  • الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)
  • الگوریتم دزدان دریایی (Pirate Algorithm)
  • الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)
  • الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)
  • الگوریتم های مبتنی بر نسخه موبایل (Mobile Friendly Update Algorithms)
  • الگوریتم رنک برین (RankBrain Algorithm)
  • الگوریتم موش کور (Possum Algorithm)
  • الگوریتم فِرِد (Fred Algorithm)

 

قبل از شروع توضیحات هر کدام از الگوریتم های فوق، بهتره یک تحلیل مختصر از وضعیت سئوی سایت خودتون داشته باشید. در این کار می تونید روی کمک ما هم حساب کنید. برای بررسی و آنالیز سایتتون، با ما تماس بگیرید 📞

 

الگوریتم پاندا

۱. الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

تاریخ ارائه: فوریه ۲۰۱۱
هدف: بررسی کیفیت محتوای وبسایت

اینکه ما همیشه در مطالبمون به تولید محتوای با کیفیت و محتوای همیشه سبز اشاره می کنیم، واسه اینه که پاندای گوگل شما رو زیر نگیره! پاندای گوگل وظیفه داره که محتوای سایت ها رو از نظر کپی، کوتاه، بی ارزش، تکراری و… بودن بررسی کنه و سایت های با محتوای با ارزش رو از بقیه جدا کنه. خیلی از سایت ها با الگوریتم پاندا، دچار پنالتی میشن!

برای اینکه گرفتار پاندای گوگل نشید از محتواهای زیر دوری کنید:

  • محتوای تکراری و کپی شده از وبسایت های دیگر
  • محتوای کوتاه
  • محتوای بی کفیت و کم ارزش شامل یکسری کلمات صرفا جهت بالابردن رتبه سایت
  • محتوا با تعداد تبلیغات زیاد نسبت به متن
  • محتوا با تعداد لینک های داخلی و خارجی زیاد

 

الگوریتم پنگوئن

۲. الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

تاریخ ارائه: آپریل ۲۰۱۲
هدف: شناسایی وبسایت هایی که با روش های ساختگی و کلاه سیاه رتبه گرفته اند

بهتره برای دستیابی به رتبه خوب و همیشگی در موتورهای جستجو، به آرامی، ولی درست حرکت کنید. مقدمه این مطلب رو فراموش نکنید. قوانین را زیر پا نگذارید❗️❗️

الگوریتم پنگوئن، به منظور مقابله با وبسایت هایی ارائه شده که با روش های ساختگی و غیرقانونی و روش های سئو کلاه سیاه، مبادرت به لینک سازی و تولید اسپم می کنند.

برای اینکه گرفتار پنگوئن گوگل نشوید از اعمال زیر دوری کنید:

  • استفاده از سئو کلاه سیاه یا Black hat SEO
  • عدم رعایت اصول لینک سازی و چگالی لینک
  • محتوای ضعیف و تکراری و استفاده از یک مشت کلمات بی معنی
  • استفاده زیاد از لینک در متن
  • لینک های بی ارتباط با عنوان مطلب
  • لینک دادن به وبسایت های بی ارزش و اسپم
  • لینک شدن از وبسایت های بی ارزش و اسپم

 

الگوریتم دزدان دریایی

۳- الگوریتم دزدان دریایی (Pirate Algorithm)

تاریخ ارائه: آگوست ۲۰۱۲
هدف: تشخیص سایت های کپی بردار

اینکه یه سایتی درست کنیم که همش کپی از سایت ها و مطالب دیگران باشه که هنر نکردیم! ارزش محتوا به اینه که خودمون از تجربیات و تخصص خودمون نوشته باشیم. به قول معروف، هر آنچه از دل برآید، بر دل نشیند! 😊

گوگل هم بر همین اساس، دزدان دریایی خودش رو مامور کرد تا به مبارزه با سایت هایی بپردازن که کپی بردار هستن! ☠️  البته خیلی ها بر این عقیده هستن که این الگوریتم کل وبسایت رو تحت تاثیر قرار نمیده و بیشتر امتیاز صفحات کپی شده رو کم میکنه. ولی شما ریسک نکنید. مطالب وبسایت ها، کتاب ها، مقالات و… رو بخونید، سپس خودتون شروع کنید به تولید محتوا!

برای اینکه گرفتار دزدان دریایی گوگل نشوید این موارد را انجام دهید:

  • کپی ممنوع! ⛔️🚫 حتی شما دوست عزیز! تولید محتوا خیلی سخته، اما مطمئن باشید ارزشش رو داره، همونطور که گفتم، سایت های با محتوای با کیفیت رو مطالعه کنید، بعد با معلوماتی که بدست میارید، شروع کنید به نوشتن.
  • برای انتشار محتوای خود در سایر وبسایت ها، عجول نباشید. اجازه بدید مطلب در گوگل ایندکس بشه، سپس این کار رو انجام بدید. و البته همیشه سعی کنید بجای کل مطلب، مقدار و خلاصه ای از مطلب خودتون رو در وبسایت های دیگه منتشر کنید.
  • اگر دیدید که سایتی محتوای شما رو کپی میکنه، به گوگل اطلاع بدید (از اینجا!)

 

الگوریتم مرغ مگس خوار

 

۴- الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)

تاریخ ارائه: آگوست ۲۰۱۳
هدف: درک بیشتر هدف کاربر

همینطور که از اسمش پیداس، خیلی سریع و دقیق عمل میکنه. باید هم همینطور باشه. آخه قراره در کوتاه ترین زمان ممکن، دقیق ترین و بهترین نتایج متناسب با متن جستجو شده کاربر رو بهش نشون بده! جستجوی صوتی هم در این الگوریتم گنجانده شده. با این الگوریتم شما وقتی یک عبارت رو جستجو می کنید، وبسایت هایی که عبارات هم معنی و مترادف با عبارت شما رو هم دارن، در جستجو نمایش داده خواهند شد. اینه که وقتی جستجو می کنید، تحت تاثیر قرار می گیرید. واقعا عالیییییییهههههه! ✌🏻

 

الگوریتم کبوتر

۵- الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)

تاریخ ارائه: جولای ۲۰۱۴
هدف: بهینه سازی نتایج بر اساس جستجوی محلی

اگه داخل گوگل عباراتی مانند “رستوران نزدیک من” ، “کافه های نزدیک من” ، “شرکت های طراحی وبسایت نزدیک من” و… رو جستجو کنید، خواهید دید که گوگل بر اساس موقعیت شما، نزدیک ترین این موارد جستجو شده رو بهتون نشون میده! کار کبوترهای گوگل دقیقا همینه، اینکه پرواز کنند و نزدیک ترین نتایج از نظر موقعیت مکانی به شما رو پیدا کنن.

 

الگوریتم مبتنی بر نسخه موبایل

۶- الگوریتم های مبتنی بر نسخه موبایل (Mobile Friendly Update Algorithms)

تاریخ ارائه: آپریل ۲۰۱۵
هدف: بهبود رتبه وبسایت های ریسپانسیو

اول ببینید سایت شما با موبایل سازگار هست یا نه! این مطلب رو مطالعه کنید: آیا سایت من با موبایل سازگار است؟

اگه سایتتون با موبایل سازگار نیست و به اصطلاح ریسپانسیو نیست، همین حالا دست به کار بشید. از طراحتون بخواین که این کار رو واستون انجام بده. البته اگه می خواین رتبه خوب این سری از الگوریتم های گوگل رو بدست بیارید.

 

الگوریتم مغز

۷- الگوریتم رنک برین (RankBrain Algorithm)

تاریخ ارائه: اکتبر ۲۰۱۵
هدف: سنجش رضایت کاربران از محتوا

قبلا این مطلب رو بصورت مفصل توضیح دادیم: بررسی الگوریتم RankBrain

این الگوریتم بعنوان هوش مصنوعی گوگل به حساب میاد. الگوریتمی مبتنی بر یادگیری مداوم که گوگل برای نمایش نتایج جستجو بر اساس رفتار کاربران ازش استفاده می کنه. در این الگوریتم، موارد زیادی تاثیر دارن. دوتا آیتم مهم و کلیدی عبارتند از: مدت زمان حضور کاربر در صفحه باز شده (Dwell Time) و دیگری تعداد کاربرانی که در صفحه جستجو، سایت شما رو باز می کنند (نرخ کلیک – CTR: Click Through Rate).

از نرخ کلیک شاید بشه بعنوان دلیلی برای وبسایت های پربازدیدی که بدون داشتن سئوی آنچنان قوی (از لحاظ طراحی وبسایت و ساختار و قوانین) در صدر گوگل هستند، نام برد!

 

الگوریتم موش کور

۸- الگوریتم موش کور (Possum Algorithm)

تاریخ ارائه: سپتامبر ۲۰۱۶
هدف: بهبود نتایج جستجو بر اساس اعتبارسنجی سئوی محلی

با این الگوریتم، همسایه هاتو راحت تر پیدا میکنی! وقتی جستجو میکنی، سعی بر این خواهد بود که نتایج، از نظر جغرافیایی بهت نزدیک تر باشند. اگه خودت سایت داری، بهتره مواردی که مربوط به سئوی محلی هست رو رعایت کنی تا به همسایه ها و همشهری هات بهتر و بیشتر معرفی بشی.

قبلا یه مقاله در مورد سئو محلی نوشته بودم. پیشنهاد میکنم مطالعه کنید: سئوی محلی یا Local Seo چیست؟

 

الگوریتم فرد

۹- الگوریتم فِرِد (Fred Algorithm)

تاریخ ارائه: مارس ۲۰۱۷
هدف: بررسی وبسایت از نظر محتوا و بک لینک

یه عادت بدی که گوگل داره اینه که کلی تغییر، الگوریتم، راه و روش و… داره، ولی حاظر نیست دو خط در موردش توضیح واضح و شفاف بده! آخه چرا واقعا؟! 😡

خیلی ها از الگوریتم فِرِد، خاطرات خوبی ندارن، چرا که وقتی ارائه شد، افت بسیار زیادی در رتبه هاشون ایجاد شد. خیلی هایی که محتوای های بی ارزش تولید کرده بودن، سایت هاشون تبلیغات  زیادی داشت، سایت هایی که به هر روشی قصد گرفتن بک لینک داشتند و…

توجه کردید گوگل هرچی جک و جانور بوده انداخته به جون موتور جستجوی خودش؟!!  😁. من که خسته شدم، به نظرم بحث الگوریتم ها رو تموم کنیم و بریم استراحت کنیم. 😴

محتوا پادشاه است

در آخر این نکته رو بهتون بگم. همونطور که دیدید، اکثر الگوریتم ها، دارن به سمتی جلو میرن که محتوا و اهمیت به کابران رو ملاک قرار بدن. پس برای در امان بودن از حیوان های گوگل و جلوی چشم بودن برای الگوریتم هایی که امتیاز سایت شما رو بالا میبرند، بهتره وبسایتی طراحی کنیم کاربرپسند و دارای محتوای با کیفیت!

قوانین رو زیر پا نذاریم و برای رسیدن به هدفمون، آروم آروم پیش بریم. اگه این نکته رو در نظر داشته باشیم که سئو زمان بر است، هیچوقت برای رسیدن به رتبه های بالا، عجله نمی کنیم و از هر راهی استفاده نمی کنیم.

اگه در مطلب ارائه شده، اشتباه یا کمی و کاستی ای وجود داشت، اطلاع بدید تا اصلاح کنیم. با نظراتتون به ما انرژی می دید که در آینده بتونیم بهتر و قوی تر انجام وظیفه کنیم. برای ارتباط با ما، کافیه فرم مشاوره رایگان ما رو تکمیل کنید.

 

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

 

محمد کوچکی

۲ comments