فرتک؛ آموزش‌ها و مقالات برتر تکنولوژی برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین

رازهای شاخص های آماری اینستاگرام که باید بدانید!

اگر یک پیج بیزینسی در اینستاگرام داشته باشید، قطعا به یکسری اطلاعات آماری دسترسی خواهید داشت که اینستاگرام در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اینکه این آمار چیست و برای شما چه کاربردی دارد، چیزی است که در آدینه با فرتک این هفته با آن آشنا خواهیم شد. پس در ادامه همراه ما باشید تا با هم موارد زیر را بررسی کنیم.

  • آمار اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟
  • چطور می‌توان به آمارهای مربوط به پست های اینستاگرام دسترسی داشت؟
  • چه آمارهایی مربوط به پست های اینستاگرام می‌شوند؟
  • شاخص های استوری اینستاگرام چه مواردی هستند؟
  • در بخش فعالیت (ACTIVITY)  اطلاعات آماری اینستاگرام چه خبر است؟
  • بخش مخاطب ( AUDIENCE) اینستاگرام چه اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارد؟

 

– آمار اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

قطعاً برای موفقیت در هر کسب و کاری نیاز به یکسری تحلیل هایی از آمار و اطلاعات موجود است. در این روزها که اینستاگرام و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در هر کسب و کاری دارند، قطعا آمار و اطلاعاتی هم که به ما می‌دهند مهم و بسیار کاربردی هستند.

دانستن اینکه از پست دیروز ما که مربوط به کفش پاشنه بلند بوده، چقدر استقبال شده است و از پست چند روز پیش ما که مربوط به یک کفش ورزشی بوده است چقدر استقبال شده است، این را به ما نشان خواهد داد که احتمال فروش کدام یکی بیشتر خواهد بود و مخاطبان کسب و کار ما به کدام یک علاقه ی بیشتری نشان خواهند داد. در اینجاست که ما دست به کار خواهیم شد و از محصولی که استقبال بیشتری داشته است، بیشتر تولید خواهیم کرد.

همین دلایل کافی است تا در ادامه همراه ما باشید و با این اطلاعات آماری آشنایی بیشتری پیدا کنید.

 

– چطور می توان به آمارهای مربوط به پست های اینستاگرام دسترسی داشت؟

برای دسترسی به اطلاعات آماری هر پست، مسیر ساده ای در پیش دارید و کافی است مراحل زیر را طی کنید.

  1. زیر هر پست گزینه ای وجود دارد به نام ” دیدن اطلاعات آماری”  یا   “view insights” که فقط کافی است روی آن کلیک کنید تا یکسری اطلاعات کلی از آن پست در اختیارتان قرار گیرد.
  2. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد آن پست کافی است مطابق تصویر، صفحه را بالا بکشید.
اطلاعات آماری اینستاگرام
تصویر ۱
توجه: در کل این مطلب، تصاویر و اطلاعات آماری که به کاربرده شده، مربوط به پیج فرتک نمی باشد و کاملا فرضی است.

– چه آمارهایی مربوط به پست های اینستاگرام می شوند؟

وقتی روی ” اطلاعات آماری” کلیک می کنید، در ابتدا به موارد زیر دسترسی خواهید داشت.

  1. تعداد لایک ها (likes)
  2. تعداد کامنت ها (comments)
  3. ارسال به دیگران (send)
  4. ذخیره شدن ها (saved)
  5. بازدیدهای نمایه (profile visits) : تعداد افرادی که از طریق این پست قانع شده اند تا از نمایه (بیو) پیج شما بازدید کنند.
  6. بازدیدکننده (reach) : تعداد افرادی که از این پست دیدن کرده اند.

آمارهای اینستاگرام

بعد از دیدن این اطلاعات، کافی است صفحه را مطابق تصویر۱، بالا بکشید تا به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشید.

  1. تعداد کلیک روی وبسایت (website clicks) : تعداد افرادی که از طریق این پست قانع شده اند تا روی لینک وبسایت موجود در بیو شما کلیک کنند.
  2. دنبال کردن ها (follows) : تعداد افرادی که بعد از دیدن این پست، پیج شما را فالو کرده اند.
  3. محتوای نشان داده شده ( impressions ) : تعداد کل دفعاتی که یک پست دیده شده است( ممکن است یک پست دوبار توسط یک شخص دیده شده باشد).  این تعداد به تعدادی جزئی تر به شرح زیر تقسیم می شود:
    • از هشتگ ها ( From hashtag) : تعداد بازدید هایی که از طریق هشتگ ها انجام شده است. این بخش به شما کمک خواهد کرد تا تاثیرگذاری مجموعه ی هشتگ های آن پست را زیر نظر بگیرید.
    • از خانه ( From home) : پست به کاربر نمایش داده شده است و او در صفحه ی home خود از آن بازدید کرده است. این بخش به شما نشان خواهد داد که فالورهای خودتان، چه تعداد از این پست دیدن کرده اند.
    • از نمایه ( From profile ) : تعداد بازدیدهایی که از طریق پروفایل شما از این پست شما شده است.
    • از کاوش ( From explore ) : تعداد بازدیدهایی که از طریق صفحه جستجو، از این پست شده است.
    • از سایر موارد ( From other ) : تعداد بازدید هایی که از سایر موارد انجام شده است. ( یکی از موارد، بازدید از استوری هاست)
توجه: ممکن است پس از بازکردن  اطلاعات آماری برخی پست ها، جلوی هر یک از موارد بالا با عبارت " N/A" روبرو شوید. یکی از دلایل نمایش این عبارت این است که پیج خود را به تازگی بیزینسی کرده اید و اطلاعات آماری این پست در دسترس نیست.

– شاخص های استوری اینستاگرام چه مواردی هستند؟

در سه حالت به این شاخص ها دسترسی خواهید داشت:

  1. قبل از گذشت ۲۴ ساعت: کافی است استوری خود را باز کنید و روی استوری، انگشت خود را به سمت بالا بکشید.
  2. بعد از گذشت ۲۴ ساعت و قبل از رسیدن به ۱۴ روز : 
    • کلیک روی سه خطاینستاگرام
    • کلیک روی ” اطلاعات آماری” (Insights)اطلاعات آماری اینستاگرام
    • کلیک روی ” دیدن همه” از بخش داستان ها( stories)اطلاعات آماری اینستاگرام
    • باز کردن استوری مورد نظر
    • کشیدن انگشت به سمت بالا
  3. بعد از گذشت ۱۴ روز:
    • کلیک روی سه خط
    • کلیک روی “بایگانی” (Archive)
    • بازکردن استوری مورد نظر
    • کشیدن انگشت به سمت بالا

حال که به این شاخص ها دسترسی پیدا کردید، در ادامه با این شاخص ها آشنا شوید. ( شاخص هایی که با پست ها مشترک هستند را مجددا ننوشته ام)

  1. پاسخ ها (Replies) : تعداد پاسخ هایی که برای این استوری ارسال شده است. در این بخش نمایش می‌دهد که چه تعداد واکنش به این استوری نشان داده شده است. ( هر یک از واکنش‌ها به صوررت پیامی در دایرکت نمایش نمایش داده می‌شود.)
  2. بازگشت (Back): تعداد افرادی  که از این استوری شما به استوری قبلی شما بازگشته اند. ( توجه کنید به استوری قبلی شما و نه استوری نفر قبلی)
  3. باز ارسال ( Forward): تعداد افرادی که به استوری بعدی رفته اند. (قبل از اینکه این استوری به پایان برسد)
  4. داستان جدید ( Next story): تعداد افرادی که سریع از استوری‌های شما عبور کرده اند و به سراغ استوری های نفر بعدی رفته اند.
  5. تعداد خروج ( Exited): تعداد افرادی که استوری شما را بسته اند و خارج شده اند.

 

– در بخش فعالیت (ACTIVITY)  اطلاعات آماری چه خبر است؟

در این بخش می‌توانید به آمار بازدید از کل حساب خود در این هفته و هفته‌ی گذشته دسترسی داشته باشید. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

آمارهای اینستاگرام

آمارهای اینستاگرام

  1. مجموع اقداماتی که در حساب شما در این هفته صورت گرفته است.(Accounts reached from) (با ۲۴ ساعت تاخیر این آمار نمایش داده می شود.)
  2. جزئیات اقدامات مورد ۱ به تفکیک روز و به صورت نمودار نمایش داده می‌شود.
  3. بازدید‌های نمایه (Profile Visits): تعداد افرادی است که حداقل یک پست شما را در فاصله‌ی زمانی هفته‌ی گذشته بازدید کرده اند.
  4. کلیک های وبسایت (Website Clicks) : تعداد افرادی که روی لینک موجود در بیو شما در هفته ی گذشته (در این هفته نه) کلیک کرده اند.
  5. ایمیل ها ( Emails): تعداد افرادی که روی ایمیل موجود در بیو شما درهفته‌ی گذشته کلیک کرده اند.
  6. نمودار قسمت کاوش ( Discovery ):  در این نمودار، به تفکیک روز، تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد را با تاخیر ۲۴ ساعته نمایش می‌دهد. (تعداد کاربرانی که حداقل یک پست شما را بازدید کرده اند.
  7. تعداد بازدید کنندگان منحصر به فرد( Reach): تعداد کاربرانی که حداقل یک پست شما را در هفته‌ی گذشته بازدید کرده اند.
  8. بازدید ( Impressions): تعداد دفعاتی که از پست ها، استوری‌ها یا پروفایل شما بازدید شده است. به این ترتیب اگر کاربری در یک زمان هم از پست و هم از استوری شما بازدید کند، ۱ Reach و ۲ Impressions اضافه می‌شود.
کاهش یا افزایش این آمار نسبت به هفته ی گذشته را می‌توانید کنار تاریخ هر کدام مشاهده کنید.

– بخش مخاطب ( AUDIENCE) اینستاگرام چه اطلاعاتی را در اختیار ما می‌گذارد؟

شما در این بخش می‌توانید متوجه شوید که کاربرانتان را چه افرادی تشکیل می‌دهند. اطلاعاتی که این بخش در اختیار شما قرار می‌دهد شامل موارد زیر است:

شاخص های آماری اینستاگرام

شاخص های آماری اینستاگرام

    1. دنبال کننده ( followers): در این بخش به تعداد فالورهایتان دسترسی خواهید داشت. ضمن اینکه کاهش و افزایش تعداد فالورهایتان در هفته‌ی گذشته را در اختیار خواهید داشت.
    2. رشد (Growth): این بخش که به تازگی اضافه شده است به شما خواهد گفت که در هر روز چه تعداد فالور از دست داده اید و چه تعداد شما را فالو کرده اند.
    3. مکان های برتر ( Top Location): این بخش به شما نشان می‌دهد که فالورهای شما، بیشتر در چه شهرهایی زندگی می‌کنند.
    4. محدوده سنی ( Age Range): این بخش به شما نشان می دهد که فالورهای شما به تفکیک زن و مرد، بیشتر در چه محدوده سنی هستند.
    5. جنسیت (Gender): فالورهای شما از نظر جنسیت را نمایش می‌دهد.
    6. دنبال کننده ها(Followers): این بخش به شما خواهد گفت که در هر روز یا در هر بازه‌ی ساعتی، چه تعداد از فالورهایتان در اینستاگرام فعالیت دارند.
نظر شخصی من اینه که خیلی نباید به بخش مکان‌های برتر به واسطه‌ی استفاده از فیلترشکن ها در ایران و به بخش محدوده سنی به واسطه تفاوت تقویم میلادی و شمسی، اعتماد کرد. اما در کل به ما کمک می کند.

توصیه می‌کنم این مطلب رو بخونید: حیاتی‌ترین اطلاعات اینستاگرام در سال ۲۰۲۰

– آمار آخر ( سخن آخر)

وقتی تا اینجای مطلب آمده‌ای، پس قطعا به این موضوع علاقه داری و دوست داری آن را دنبال کنی، پس در هفته های آینده منتظر تحلیل های آماری بیشتری از اطلاعات آماری اینستاگرام باش و اگر نظر یا پیشنهادی در این مورد داری خوشحال میشیم که باهامون در میون بذاری.

جا داره از وبسایت نیولایز هم تشکر کنیم که مطلبی که نوشته بودند در ارائه این مطلب، بهمون کمک کرد.

 

هفته ی آینده هم منتظر #آدینه_با_فرتک باشید.
جمعه ها، ساعت ۲۰

محمدرضا وفانژاد

۴ comments