وبلاگ فرتک
گوگل ادوردز چیست؟ (google adwords)

گوگل ادوردز چیست؟ (Google adwords)

به جرأت می توان گفت سرویس گوگل ادوردز (Google AdWords) یکی از بهترین شیوه های نوین تبلیغات است. اما سوالات بسیاری در ذهن افراد در رابطه با این سرویس وجود دارد. شیوه تبلیغات در گوگل چگونه است؟ چرا باید در گوگل تبلیغ کنیم؟ آیا این شیوه تبلیغات موثر است؟ در این مقاله سعی داریم به بررسی این سرویس بپردازیم. با ما همراه باشید.

دنیای تبلیغات، به خصوص تبلیغات آنلاین در این سال ها تغییرات زیادی داشته است. گوگل نیز با ارائه سرویسی به نام گوگل ادودز در این تغییرات عظیم نقش مهمی ایفا کرده است. در پاسخ به این سوال که چرا باید در گوگل تبلیغ کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون جستجو از سوی کاربران ایرانی در موتور جستجوی گوگل صورت می‌گیرد و رتبه اول موتورهای جستجو را در جهان به خود اختصاص داده است.

گوگل ادوردز از موثرترین روش ها در سیستم تبلیغات آنلاین است. روزانه هزاران سازمان و کسب و کار کوچک و بزرگ از این شیوه تبلیغات استفاده می کنند. تمامی این بیزینس ها در یک چیز اشتراک دارند: جلب توجه شمار زیادی از افراد که به دنبال اطلاعات، محصولات و سرویس‌های آنلاین هستند.

چرا باید در گوگل تبلیغ کنیم؟

ذکر این نکته ضروری است که نام بردن از دلایل استفاده از گوگل ادوردز به این معنی نیست که از دیگر روش‌های تبلیغاتی استفاده نکنید. بلکه یک کسب و کار موفق با بهره گیری از روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات، آن ها را به درستی و در کنار یکدیگر استفاده می کند. به عبارت دیگر باید با برنامه‌ریزی دقیق (برای مثال) بر روی تبلیغات در گوگل، ایمیل مارکتینک، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید به اهدافتان برسید. در ادامه دلایل استفاده از گوگل را با هم می‌خوانیم:

گوگل ادوردز چیست؟ (google adwords)

  • گوگل ادوردز قابل اندازه‌گیری است

اصلی ترین مزیت بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی سنتی ( تلویزیون، بازاریابی کاغذی و… ) قابل اندازه گیری بودن آن است. در واقع تا زمانی که نتوانید آنالیز کنید تا چه اندازه رتبه ی شما در جستجوی گوگل کاهش یا افزایش داشته است، کمپین‌های سئو برای شما چالشی بزرگ به شمار می‌روند. یکی از ابزارهایی که وظیفه سنجش نتایح کمپین هایتان را بر عهده دارد، سیستم تبلیغاتی PPC گوگل ادوردز (مخفف Pay Per Click) است.

این سیستم با بهره گیری از الگوریتم های پیشرفته به شما این امکان را می دهد تا مخاطبانتان را به یک موقعیت مکانی یا زمانی مشخص، زبان خاص و یا حتی مرورگر و دستگاهی که برای جستجو استفاده می‌کنند، محدود کنید. برای مثال قادر خواهید بود مشخص کنید فقط کاربرانی که از طریق موبایل در حال جستجو هستند و از موتور جستجوگر کروم (Chrome) استفاده می‌کنند، تبلیغ شما را مشاهده کنند یا تبلیغ‌تان برای افرادی که با استفاده از کامپیوتر در گوگل جستجو می‌کنند، نمایش داده نشود و در نتیجه هزینه‌ای پرداخت نشود. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که هرچقدر کاربرانتان راحت‌تر شما را پیدا کنند، بهتر با شما ارتباط برقرار خواهند کرد.

  • گوگل ادوردز انعطاف‌پذیر است

از دیگر دلایل استفاده از گوگل ادوردز میتوان به امکانات متنوعی که جهت سفارشی‌سازی و تنظیمات کمیپن های تبلیغاتی در اختیار شما قرار می‌دهد، اشاره کرد. در واقع با این ابزار خواهید توانست تا مشتریان واقعی خود را به شکلی دقیقی هدف بگیرید. برای مثال، گوگل ادوردز به شما امکان می‌دهد:

  • انواع کلمات کلیدی گوگل ادوردز را مشخص کنید

یکی از ابزار های کاربردی گوگل ادوردز، مشخص کردن کلمات کلیدی است. شیوه کار این ابزار به این صورت است که با مشخص کردن کلمه کلیدی مورد نظرتان (مثلاً طراحی سایت) می توانید تبلیغ تان را به کسانی نمایش دهید که دقیقا کلمه “طراحی سایت” را جستجو کرده‌اند.  این امکان، در مقابل سئو و بهینه‌سازی سایت قرار دارد چرا که در سئو هدف‌گیری برای رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی خاص بسیار دشوار است.

  • در تبلیغات گوگل از Extensionها استفاده کنید

با استفاده از امکان افزونه‌های گوگل ادوردز قادر خواهید بود چند لینک از وب‌سایت، شماره تماس، آدرس محل کار یا حتی تصویر محصول‌تان را در نتایج جستجو به نمایش درآورید.گوگل ادوردز چیست؟ (google adwords)

  • سریع‌تر و پربازده‌تر از سئو است

از ضعف هایی که به حوزه سئو و بهینه سازی سایت وارد است زمان بر بودن آن است. اما این در حالی است که گوگل ادوردز این چنین نیست. به محض اینکه کمپین تبلیغاتی‌تان شروع شود، تبلیغات شما نمایش داده خواهد شد و قادر خواهید بود نتایج را به صورت لحظه‌ ای پیگیری کنید. در حقیقت، سئو در بلندمدت بازده خواهد داشت ولی گوگل ادوردز روشی سریع، آسان و پربازده برای جذب مخاطب محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر گوگل ادوردز در لحظه برایتان سود مالی خواهد شد، علاوه بر این به لطف سرعتی که دارد خواهید توانست خیلی سریع به تاثیر کلمات کلیدی انتخابی‌تان پی ببرید و قادر خواهید آن ها را برای کمپین‌های سئوی موثر براساس گوگل ادوردز انتخاب کنید. از مزایای دیگر گوگل ادوردز نسبت به سئو توانایی تمرکز به روی چندین کلمه‌ی کلیدی است. این در حالی است که در سئو برای کسب بازدید بیشتر ناچار به محدود کردن تعداد کلمات کلیدی خود هستید.

بر خلاف سئو، تبلیغات در گوگل ادوردز با رتبه وب سایت شما رابطه ای ندارد. در هر رتبه ای که باشید و درخواست گوگل ادوردز ثبت کنید، سایت شما در صفحه اول نتایح جستجوی گوگل دیده خواهد شد. بنابراین اگر سایت شما رتبه خوبی ندارد و حتی در صفحه دهم نتایج جستجوی گوگل هستید و احتمال دیده شدنتان توسط کاربران خیلی کم است، می‌توانید با استفاده از گوگل ادوردز این ضعف را جبران کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که گوگل ادوردز و سئو مکمل همدیگر هستند. اگر با فعالیت در حوزه سئو، سایت شما در نتایج گوگل جایگاه خوبی داشته باشد، قادر خواهید بود با گوگل ادوردز کاربران و ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

  • مشارکت کاربران در تبلیغات گوگل بیشتر است

طبق گزارش سالیانه شرکت گوگل، بیش از %۹۵ درآمد سالیانه ی شرکت گوگل که در حدود ۶۰ میلیارد دلار است، از طریق گوگل ادوردز به‌دست می‌آید. همچنین به دلیل اینکه این سیستم یکی از اصلی ترین بخش های درآمد شرکت گوگل محسوب می شود، گوگل روز به روز در حال توسعه این سیستم می باشد.

جالب است بدانید که طبق اعلام رسمی شرکت گوگل تبلیغاتی که در ابتدای ویدیوها در یوتیوب نمایش داده می‌شوند، کلیک‌های بیشتری دریافت می کنند. در واقع مشارکت بیشتر کاربران به این معناست که با استفاده از سیستم تبلیغات گوگل، حجم عظیمی از کاربران شما را می‌ بینند. با استفاده از سیستم تبلیغات گوگل می توانید تبلیغاتتان را روی سرویس جیمیل (Gmail) و یا یوتیوب(YouTube)  به نمایش درآورید. یوتیوب اعلام کرده است که از ویدیو های این وب سایت در طول روز میلیاردها بازدید صورت می‌گیرد. حال چه کسی‌ست که نخواهد تبلیغش توسط میلیاردها بازدیدکننده دیده شود؟!

  • هزینه تبلیغات در مشت شماست

با هر بودجه ای که دارید، می توانید در گوگل ادوردز تبلیغ کنید. به عبارت دیگر شما خواهید توانست سقف بودجه روزانه برای تبلیغات خود را مشخص کنید. از دیگر ویژگی های خوب تبلیغات در گوگل می توان به پرداخت هزینه در مقابل نمایش تبلیغ شما اشاره کرد. در واقع شما فقط برای کاربرانی که روی تبلیغات‌تان کلیک می‌کنند هزینه پرداخت خواهید کرد. (پرداخت به ازای هر کلیک)

در این شیوه دیجیتال مارکتینگ، تبلیغ شما در صورتی که کلیک هم نشود، دیده خواهد شد. این در حالی است که هزینه‌ای برایتان نخواهد داشت. با فعال کردن گزینه اتوماتیک، گوگل طبقه بودجه مورد نظرتان بیشترین میزان کلیک را برایتان انتخاب خواهد کرد.

  • رقبای شما از گوگل ادوردز استفاده می‌کنند

همانطور که پیش از این اشاره کردیم بازدهی گوگل ادوردز نسبت به سئو بیشتر است و با انتخاب این روش در قیاس با رقبایتان یک قدم پیش هستید. حضور سایت شما در گوگل ادوردز باعث خواهد شد، کسب و کار شما نسبت به بقیه‌ی کمپین‌های حاضر در صنعت شما، کلیک‌های بیشتری دریافت خواهد کند.

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید: در صورتی که رقبا از گوگل ادوردز استفاده کنند، آنگاه چه شانسی برای دیده شدن وب سایت من باقی خواهد ماند؟ در پاسخ به این سوال تنها به این نکته بسنده می کنیم که طبق بررسی‌های Wordstream نزدیک به ۸۰ درصد از نتایج نمایش داده شده شامل سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها بر تبلیغات گوگل است. بنابراین اگر میخواهید از رقبایتان جا نمانید بهتر است این شیوه تبلیغات نوین را تست کنید.

  • نتایج ادوردز کاملاً ملموس است

بررسی و تحلیل لحظه ای نتایح تبلیغات از دیگر ویژگی های گوگل ادوردز است. شما می توانید در لحظه ببینید که چند نفر روی تبلیغات شما کلیک می‌کنند. بر اساس گزارش های روزانه و ماهانه ای که سیستم آنالیز گوگل در اختیارتان قرار می دهد قادر خواهید بود برای کمپین های بعدیتان برنامه ریزی کنید. همچنین این سیستم قادر خواهد بود گزارش کاملی از تاریخ و ساعات بیشترین بازدید، مدت زمانی که کاربران در سایت شما توقف می‌کنند، تعداد افرادی که سایتتان را ترک می‌کنند و … از جمله نتایجی است که ادوردز در اختیارتان قرار خواهد داد. در نهایت با این شیوه نوین تبلیغات خواهید توانست کلیک‌های روی تبلیغتان را دنبال کنید و رفتار کاربران را مشاهده کنید. این ویژگی امتیاز بزرگی در جهت افزایش ترافیک وب‌ سایت شما محسوب می‌شود.

چهار پرسش مهم

  • چرا تبلیغات در گوگل برنده خواهد شد؟
  • چرا سئو و بهینه سازی برنده خواهد شد؟
  • چرا تبلیغات در گوگل ممکن است بازنده باشد؟
  • چرا سئو و بهینه سازی ممکن است بازنده باشد؟

شاید پاسخ به این ۴ پرسش مهم بتواند بسیاری از سوالات شما را در رابطه با انتخاب تبلیغات در گوگل یا سئو و بهینه سازی وب سایتتان را پاسخ دهد.

۱-چرا تبلیغات در گوگل برنده خواهد شد؟

  • بر خلاف سئو تبلیغات در گوگل یک سرمایه گذاری کوتاه مدت است. در واقع شما با راه اندازی وب سایت خود می توانید تبلیغات در گوگل را شروع کنید و بازدید کننده زیادی جذب کنید.
  • مادامی که شما تبلیغات گوگل را اجرا کنید وب سایتتان در صدر نتایج جستجو دیده خواهد شد. در واقع تبلیغات گوگل بدون توجه به تغییر الگوریتم های گوگل همیشه در صدر نتایج هستند.
  • در این شیوه به دلیل استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل احتمال اینکه بازدید کنندگان خریدار محصول و یا خدمات شما باشند بسیار زیاد است.

۲-چرا سئو و بهینه سازی برنده خواهد شد؟

  • سئو یک سرمایه گذاری بلند مدت است و بازگشت سرمایه شما در بلند مدت بسیار زیاد خواهد بود. استفاده از سئو موجب خواهد شد تجارت آنلاین شما در دراز مدت رشد زیادی کند.
  • به طور طبیعی جستجو کنندگان اعتماد بیشتری به نتایج طبیعی گوگل که مدت طولانی است در حال فعالیت هستند می کنند در مقایسه با تبلیغاتی که تنها مدت کوتاهی است نمایش داده می شوند.
  • هزینه سئو و بهینه سازی وب سایت معمولا مقادیر مشخصی است و این مقادیر تنها با میزان جستجو کلمه کلیدی در ماه تغییر می کند و به آن بستگی دارد.

۳-چرا تبلیغات در گوگل ممکن است بازنده باشد؟

  • تبلیغات در گوگل نیازمند دانش در زمینه تبلیغات آنلاین است و باید وب سایت در رابطه با میزان بازگشت هزینه بررسی شود تا تبلیغات بهینه سازی شوند.
  • تبلیغات در گوگل نیازمند هزینه کردن به ازای هر کلیک است.این مدل تبلیغات می تواند هزینه بسیار زیادی برای شما داشته باشد اگر شما ندانید که چکار می کنید؟
  • تجربه نشان  داده مردم اعتماد کمتری به تبلیغات برند های جدید می کنند نسبت به برند هایی که در طولانی مدت کار میکرده اند.

۴-چرا سئو و بهینه سازی ممکن است بازنده باشد؟

  • سئو پروسه ای زمان بر است که برای طولانی مدت باید روی آن برنامه ریزی شود.
  • رتبه وب سایت ممکن است در طی آپدیت های مداوم الگوریتم های گوگل افت و خیز داشته باشد.
  • بسیاری از عوامل خارج از دست شماست و رقبای شما ممکن است بر ضد شما فعالیت هایی انجام دهند.

گوگل ادوردز چیست؟ (google adwords)

نکاتی که باید قبل از شروع گوگل ادوردز بدانید

قبل از اینکه بخواهید بودجه ای صرف تبلیغات در گوگل ادوردز نمایید، به خودتان قول دهید این ۳ کار را انجام دهید:

  • برای شروع این کار بودجه کمی را مشخص کنید. ۲۵ یا ۵۰ دلار نیز می تواند برای شروع کافی باشد.
  • رابط کاربری Google AdWords به اندازه کافی پیچیده است. بنابراین مراحل کار را برای خودتان پیچیده نکنید، چرا که گم شدن در این رابط رابط کاربری بسیار راحت است. همه چیز را ساده نگه دارید. به همان اندازه که پلت فرم در آغاز به شما اجازۀ کار می دهد کافی است.
  • شاید اگر بگوییم ۹۹% از افرادی که در این سیستم ضرر می کنند به خاطر عدم صبر است اغراق نکرده ایم. بنابراین بعد از شروع کار بیش از هر چیز صبر داشته باشید. عدم صبر و نا امیدی و در مواردی خرج کردن مقدار زیادی پول در مدت کوتاه باعث می شود تا افراد نسبت به گوگل ادوردز نا امید شوند. گوگل ادوردز برای نمایش نتایج خود به زمان احتیاج دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به ویژگی های گوگل ادوردز بپردازیم. شاید برایتان جالب باشد که کاربران ایرانی موتور جستجوی گوگل رتبه ی پنجم جهان را دارند. گوگل ادوردز یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به مشتریان بالقوه و آینده شما است. این سیستم حجم زیادی از کاربران را به سمت کسب و کارتان سوق خواهد داد و با افزایش ترافیک وب‌سایتتان، متعاقبا فروش شما نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین بهتر است با توجه به جامعه آماری بالای ایرانی های فعال حاظر در موتور جستجوی گوگل و با بهره گیری از آن کسب‌و‌کارتان را بیشتر نمایش دهید.

به طور خلاصه میتوان گفت گوگل ادرودز ویژگی هایی مانند نمایش هر تبلیغ در بازه زمانی و بازه جغرافیایی خاص، مشخص کردن سقف بودجه لازم برای هر تبلیغ، آمار دقیق کلیک‌ها و رفتار کاربران را  در اختیار شما قرار خواهد داد. به عنوان سخ پایانی باید به این نکته اشاره کنیم در صورتی که از سئو سردرنمی‌آورید به کمک گوگل ادوردز خواهید توانست به راحتی در بالای فهرست نتایج جستجوی گوگل دیده شوید.

علیرضا حیدری

۶۴ comments