وبلاگ فرتک
improve-seo-ranking

بهبود رتبه سئو با ۹ روش ساده

شما هم از جمله افرادی هستید که می خواهید رتبه برتر در موتورهای جستجو داشته باشید؟ رتبه اول موتورهای جستجو چگونه و طی چه فرایندی میسر می شود؟

همین که به فکر بهبود وضعیت سئو وب سایت خود هستید نشان از پا گذاشتن در مسیر درست است. رتبه بالاتر و بهتر در نتایج موتورهای جستجو، افراد بیشتری را به سمت کسب و کار شما سوق خواهد داد. در نتیجه برند شما هرروز بهتر و باارزش تر و درآمدتان نیز بالاتر خواهد رفت.

در این مطلب، به ۹ روش ساده که شما را در این راه یاری خواهد داد، اشاره می کنیم.

با ما همراه باشید …

  • محتوای با ارزش تولید کنید

موتورهای جستجو هم مثل ما انسان ها به مطالب با ارزش علاقه مند هستند! بله، واقعیت دارد! آن ها دقیقا متوجه کیفیت و ارزش مطلب می شوند و از آن بالاتر، متوجه میزان کپی بودن آن نیز می شوند!

با تولید محتوای خوب و به درد بخور در راستای کسب و کار خود، تولید محتوای مناسب از نظر کمی و کیفی برای محصولات و خدمات خود، شما به راحتی می توانید نظر موتورهای جستجو را به سمت وب سایت خود جلب کرده و جایگاه مناسبی به دست آورید.

به قول گوگل، “محتوا پادشاه است!” (Content IS KING)

کاربران اطلاعات مورد نظر خود را جستجو می کنند. محتوای کامل، اینجا اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد. در صورتی که محتوای درخواستی کاربران در وبسایت شما یافت شود، پیج شما می تواند یکی از انتخاب های موتورهای جستجو برای نمایش به کاربران باشد.

  • اشتراک لینک با همکاران معتبر

لینک وب سایت خود را با وبسایت های همکار که اعتبار و بازدید خوبی دارند به اشتراک بگذارید. تعداد ورودی ها به وبسایت شما از سایر وبسایت ها، یک فاکتور اصلی در افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که با وبسایت های بی ربط به موضوع کسب و کار شما، همچنین وبسایت های لینکدونی و از این دست وبسایت ها، اشتراک لینک نکنید چرا که نتیجه معکوس خواهد شد! البته تولید محتوای مناسب که در قسمت قبل به آن اشاره شد، خود به خود باعث لینک شدن وبسایت شما در سایر وبسایت ها خواهد شد. چرا که افراد زیادی هستند که مطالب را جستجو کرده و و آن ها را در وبسایت های خود قرار می دهند.

  • سرعت لود سایت خود را افزایش دهید

یکی دیگر از فاکتورهای موتورهای جستجو برای امتیازدهی، سرعت لود شدن صفحات سایت است. اهمیت این مورد برای صفحه اول و اصلی سایت، دوچندان است. درصورتی که سرعت باز شدن صفحات وبسایت شما پایین باشد، مطمئن باشید کاربران صفحه را بسته و سراغ سایر وبسایت ها خواهند رفت، و این یعنی افزایش بانس ریت (bounce rate) وبسایت شما!

علاوه بر این، کاوش گر موتورهای جستجو (search engines crawl)، در برخورد با صفحات با سرعت پایین واکنش نشان داده و ممکن است آن ها را ایندکس یا ذخیره نکنند. آمار نشان می دهد که وبسایت ها با سرعت بالاتر، حدود ۷ درصد بیشتر از وبسایت های با موضوع مشابه و سرعت کمتر، بازدید کننده دارند.

راهکارهای زیادی برای افزایش سرعت سایت وجود دارد که برخی از آن ها به برنامه نویسی وبسایت و برخی به کاربران وارد کننده محتوای سایت ربط دارد. از مهمترین مواردی که باعث کند شدن سرعت سایت می شود، فایل ها و تصاویر با حجم بالا، استفاده از اشکال گرافیکی به تعداد زیاد، استفاده بیش از حد از کدهای جاوااسکریپت و css و بهینه نبودن آن ها و… را می توان نام برد.

search-engine-optimization

  • تصاویر وبسایت را بهینه کنید

تصاویر وبسایت علاوه بر اینکه باید از نظر سایز و حجم بهینه باشند، باید دارای اسم مناسب و مرتبط با تصویر و همچنین دارای تگ alt مناسب باشند. تک alt هم توصیف کننده تصویر شما به موتورهای جستجو است و هم جایگزین مناسبی است برای مواقعی که تصویر نمایش داده نمی شود و یا حذف شده است. علاوه بر آن، موتورهای جستجو قابلیت درک و فهم مفهوم تصاویر را ندارند، بلکه تنها نام تصویر و تگ alt آن را درک کرده و ایندکس خواهند کرد. اینجاست که اهمیت این موارد بیشتر نشان داده می شود.

  • بکار بردن کلمات کلیدی در جای مناسب

اگر قصد دارید برای کلمات خاصی در موتورهای جستجو رتبه خوبی بدست آورید، این نکته مهم است که این کلمات را در جای مناسب بکار ببرید تا زودتر به هدف خود برسید. برای مثال، بکار بردن کلمات کلیدی در آدرس سایت (URL)، عنوان سایت (Title Tag)، تیتر صفحات و مطالب (heading) و… به موارد فوق، اولین و آخرین پاراگراف از هر صفحه را نیز اضافه کنید!

معمولا موتورهای جستجو به این قسمت ها، بیشتر از سایر قسمت های سایت اهمیت می دهند. به قول معروف این قسمت ها جلوی چشم هستند! البته، البته، البته بخاطر داشته باشید که از قرار دادن کلمات کلیدی بصورت بی معنی و بدون مفهوم در کنار همدیگر، صرفا برای جذب بازدیدکننده و فریب موتورهای جستجو پرهیز کنید تا مورد غضب موتورهای جستجو قرار نگیرید!! مطمئن باشید طولی نمی کشد که موتورهای جستجو این موضوع را فهمیده و شما را در لیست سیاه خود قرار خواهند داد. همانطور که در قبل اشاره شد، صفحات سایت باید دارای محتوای مناسب و با ارزش باشند.

  • به ترکیب و ساختار سایت اهمیت دهید

از دیگر مواردی که باعث بهبود رتبه سئو شما می شود، ساختار منوها و و چیدمان باکس ها و ابزار سایت شماست. این ساختار باید در عین سادگی، موارد مورد نیاز کاربران را نیز در بر داشته باشد.

واقعیت این است که موتورهای جستجو، با نظرات کاربران و راحتی آن ها در یافتن اطلاعات مورد نظرشان اهمیت می دهد. اگر کاربران نتوانند اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنند، بی درنگ دکمه بازگشت (back) مرورگر خود را خواهند زد و دنبال سایت بهتر، ساده تر، خلوت تر و کاربرپسندتر خواهند رفت و این یعنی باز هم بالا رفتن بانس ریت و امتیاز منفی سایت شما!

یک ساختار ساده و منظم به موتورهای جستجو کمک می کند که بهتر، راحت تر و سریع تر در سایت شما بچرخد و صفحات را ایندکس کند. پس هیچ گاه برای داشتن سایتی با ویژگی های منحصر به فرد و ساختاری عجیب و غریب، دارای المان های گرافیکی خاص و سنگین، پافشاری نکنید. سادگی سایت شما علاوه بر بهتر دیده شدن، سرعت سایت شما را نیز بالا خواهد برد.

  • بهیته سازی نسخه موبایل

باز هم همانند مقالات قبل رسیدیم به اهمیت نسخه موبایل وبسایت و قابلیت ریسپانسیو بودن سایت! آمار نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد کاربران، برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود در اینترنت، از تلفن ها و تبلت های هوشمند خود استفاده می کنند. این موضوع در وبسایت شما هم صدق می کند. از اینکه وبسایت شما در دستگاه های مختلف نظیر موبایل ها و تبلت ها با ابعاد مختلف به خوبی نمایش داده می شود و اصطلاحا وبسایت شما ریسپانسیو است، مطمئن شوید تا بتوانید امتیاز بالای این مورد مهم را از موتورهای جستجو دریافت کنید.

  • قالب وبسایت (UX) مهم است

در قسمت های قبل به بالا بودن سرعت لود صفحات و در ادامه به سادگی و اهمیت ساختار سایت اشاره کردیم. موتورهای جستجو به میزان علاقه کاربران به وبسایت ها نیز اهمیت می دهند. اینکه کاربران ظاهر سایت شما را بپسندند، اینکه با اولین مراجعه به وبسایت شما سریعا صفحه را بسته و خارج نشوند، اینکه بتوانید در عین سادگی با تصاویر و المان های گرافیکی زیبایی وبسایت خود را بالا ببرید و… ، همه و همه در جذب بازدیدکنندگان به وبسایت شما تاثیر خواهد داشت و از طرف دیگر باعث خواهد شد کاربران بعد از رجوع به وبسایت شما، مدت بیشتری در وبسایت سپردی کرده و صفحات بیشتری را مشاهده کنند، و این یعنی کاهش بانس ریت و در نهایت امتیاز مثبت به وبسایت شما!

  • وبسایت خود را بروز نگه دارید

شاید فکر می کنید که بعد از بدست آوردن رتبه خوب در موتورهای جستجو کار تمام است و به هدف خود رسیده اید. اما این موقتی است! این کار پایانی ندارد. رقبای شما ممکن است هر لحظه از شما پیشی بگیرند. دقیقا مثل یک اتومبیل یا یک خانه که نیاز به تعمیرات دوره ای و مراقبت دارد، وبسایت شما نیز نیاز به نگهداری و مراقبت و بروزرسانی بصورت مداوم و منظم دارد. این بروزرسانی به موتورهای جستجو خواهد گفت که شما برای کسب و کار خود ارزش قائل هستید.

سخن پایانی

این نکته را مد نظر داشته باشید که سئو یک فرآیند همیشگی و زمان بر است و برای رسیدن به آن باید صبر و حوصله داشته باشید. همه کارشناسان این حوزه این جمله را بارها و بارها دیده اند که: “SEO Takes Time”.

اگر در حال حاظر وبسایت دارید، قبل از شروع، یکبار گزارشی از وضعیت آن تهیه کرده و به دقت مطالعه کنید تا متوجه نقاط ضعف و قوت خود بشوید. و اگر وبسایت ندارید، زمان را از دست ندهید، همین امروز شروع کنید تا از سایر رقبا عقب نمانید. در هر دو صورت فرتک می تواند شما را یاری دهد. با ما تماس بگیرید…!

محمد کوچکی

۷ comments

2 + دو =