گوگل برای اینکه بتواند بهترین نتیجه را برای کاربرهای خود به ارمغان بیاورد، هر روز الگوریتم های خود را به روز میکند. در نتیجه سئوی سایت در سال ۲۰۲۲ با سال ۲۰۱۲ بسیار متفاوت است و ترفندهایی که در دهه گذشته استفاده میشده، الان جوابگوی سایت نیست و حتی ممکن است باعث آسیب رسیدن به کسب و کار شما شود. در نتیجه برای اینکه بهترین نتایج را دریافت کنید، باید به الگوریتم های گوگل مسلط باشید
الگوریتم های گوگل وظایف مشخصی را دارند، که در مجموع هدف همگی آنها پیدا کردن بهترین سایت برای نمایش دادن به کاربران گوگل است. شرکت گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوگر در جهان شناخته شده است. این کمپانی بزرگ، تمام تمرکز خودش را بر روی جستجوی کاربرانش گذاشته است تا بتواند شرایطی را به وجود بیاورد، که در کمترین زمان ممکن به نتیجه مدنظر خودشان برسند.
الگوریتم های گوگل چیست؟
ما کلمه الگوریتم را بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه نویسی مشاهده کردهایم، با این حال الگوریتم دراکثر کارهای ما وجود دارد. به زبان ساده الگوریتم، دستورات و قوانینی است که کامپیوتر برای انجام یک فرایند انجام میدهد. به طور کلی دستورات و وظایفی که برای خودمان تعیین میکنیم، الگوریتم به حساب میآید. زمانی که برنامه نویس ها قصد دارند، فرایند کار خود را برا شخصی توضیح ندهند هم از کلمه الگوریتم استفاده میکنند.
الگوریتم های گوگل وظیفه ای پیدا کردن مرتبط ترین صفحات را مطابق با نیاز کاربران را بر عهده دارند. کل سیستم رتبه بندی گوگل از چند الگوریتم ساخته شده است که با معیارهای مشخص، داخل و بیرون صفحه های سایتها را برسی میکند. بعد از کاووش های گوگل در این زمینه، صفحه ها دارای رتبه میشوند.
باغ وحش مجازی گوگل
آپدیت های گوکل به دو بخش بزرگ و کوچک تقسیم میشوند. آپدیت های کوچگ گاها ممکن است در یک روز دو یا حتی سه بار هم اتفاق بیافتد، اما این بروزرسانی ها تاثیر آنچنانی ندارند و شما شاهد تغییری نخواهید بود. اما آپدیت های بزرگی که در الگوریتم موتور جستجوگر گوگل اتفاق میافتد، سالانه است. این آپدیت ها باعث تحول در گوگل میشود، به شکلی که خود گوگل برای این الگوریتم های جدید اسم تعیین میکند. از آنجایی که گوگل برای اکثر الگوریتم های خود از اسم حیوانات استفاده کرده است، بسیاری آن را باغ وحش حیوانات مینامند.
تاریخچه الگوریتم های گوگل
موتور جستجوگر گوگل که الان در اختیار ما قرار دارد، در سال ۱۹۹۸ داخل گاراژ خانه سوزان وژکیکی در کالیفرنیا برای اولین بار شروع به کار کرد. در سالهای اولیه تاسیس، گوگل بیشتر به دنبال سرمایه گذاری بود و شاهد بروزرسانی های زیادی در آن زمان نبودیم. ولی اکنون گوگل بسیار پیشرفت کرده و در سال ممکن است، ما شاهده هزاران آپدیت از سمت گوگل باشیم.
بیشتر آپدیت های گوگل تاثیر اندکی برروی الگوریتم ها میگذارد ولی این بروزرسانی ها بیشتر اوقات کاربردی هستند. بروزرسانی ها بزرگ گوگل تاثیر بسیاری زیادی بر روی SERP سایتها میگذارد که باعث بهینه سازی سایت میشود.
نقش الگوریتم ها
پیدا کردن اطلاعات مفید و دقیق در فضای مجازی کار بسیاری سختی است. طبق تحقیقات موسسه اینترنتی Netcraft، تقریبا حدود ۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰ سایت فعال در حوزه وب فعالیت میکنند. به همین دلیل است که یافتن مطالب مفید از اهمیت ویژهای برای گوگل برخوردار است. با توجه به این موضوع، دلیل استفاده از الگوریتم های پیچیده گوگل برای موتورهای جستجو مشخص میشود.
وقتی شما عنوانی را داخل گوگل سرچ میکنید، الگوریتم های گوگل با جستجو در کلمه کلیدی مرتبط، بهترین نتایج را در اختیار شما قرار میدهد. در مرحله ای بعد گوگل سایتهایی که از نظر الگوریتمی یا serp وضعیت بهتری داشته باشند را در رتبه های بهتری قرار میدهد. بهترین سایتهایی که با موضوع شما مرتبط هستند، در اول فهرست گوگل قرار میگیرند. در اینجا شما با اهمیت شغل سئو در کیفیت سایت برخورد میکنید. هر چقدر سایت شما از نظر سئو قویتر باشد، میتواند بهترین رتبه ها را از Google بگیرد.
رتبه های نخست صفحات گوگل بیشتر در دید کاربران قرار میگیرد و این نکته باعث میشود، سایت شما ترافیک بیشتری بگیرد. نقش سئو در سایت رساندن کلمات کلیدی به لینک یک Google است، به همین علت است که سئو برای سایت یک امر حیاتی است.
نکته بسیاری مهمی که صاحبان سایت باید به آن توجه بسیاری داشته باشند، نحوه قرارگیری کلمات کلیدی در سایت است. چگونگی استفاده از کلمات کلیدی نکتهای حائز اهمیتی است، که باعث ارتقا سایت میشود. موتور جستجوگر گوگل در کل دنیای وب به دنبال کلمات کلیدی میگردد. اما بعضی از نقاط سایت برای Google از اهمیت بیشتری برخوردار است، مانند عنوان. گوگل حتی در عنوانها هم به دنبال کلمه کلیدی میگردد. پراکندگی کلمات کلیدی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. حفظ تعادل در استفاده از کلمه کلیدی نیز اولویتی است که باید به آن توجه بسیاری داشته باشید، زیرا استفاده بیش از حد از این کلمات موجب افت سایت میشود. گوگل برای اینکه بهترین سایتها را به نمایش بگذارد، از تجربه کاربرانش نیز استفاده میکند.
نیاز حیاتی مردم جهان به الگوریتم های گوگل
دنیای Google بسیار رقابتی است و در این رقابت کسی برنده است که، به تمام جزئیات توجه داشته باشد. این کمپانی بزرگ ۸۰ درصد از سهم جستجو در موتورهای جست و جو را به خودش اختصاص داده است. شرکت گوگل در سراسر جهان شناخته شده است و مردم کرهای زمین به دنبال تنوع و اطلاعات دقیق و درست هستند، تا بتواند به طور کامل نیازهای خود را برطرف کنند.
به همین علت است که گوگل باید علاوه بر افزایش اعتبار خود، باعث افزایش آگاهی مخاطبانش هم بشود. به خاطر این است که گوگل از الگوریتم ها برای موتور جست و جوی خود استفاده میکند. این روش گوگل باعث میشود همیشه خودش را در بالاترین و بهترین شرایط ممکن نگه دارد و نیاز کاربر را به صورت کامل پوشش دهد.
الگوریتم های گوگل
در ادامه اسامی برخی از الگوریتم های گوگل را در اختیار شما قرار میدهیم. در مقالهای بعدی به صورت کامل در مورد الگوریتم های زیر توضیح خواهیم داد.
- الگوریتم پاندا
- الگوریتم پنگوئن
- الگوریتم ونیز
- الگوریتم تازگی محتوا
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم کبوتر
- الگوریتم دزد دریایی
- الگوریتم موبایل گدون
- الگوریتم موش کور
- الگوریتم رنک برین
- الگوریتم مدیک
- الگوریتم Google Dance
- الگوریتم سندباکس
- الگوریتم موبایل فرست ایندکس
- الگوریتم MUM
- و…
در پایان
الگوریتم های گوگل مانند موجودات زنده در حال رشد و تغییر هستند. این موجودات به شکل شبانه روزی داخل سایتها میچرخند و اگر تخلفی را مشاهده کنند، سایت را جریمه میکنند. اما این نکته فقط زمانی اتفاق میافتد که شما قوانین را رعایت نکرده باشید. در بیشتر مواقع الگوریتم های گوگل به کاربران کمک میکنند تا نتیجهای بهتری بگیرند.
این الگوریتمها باعث بهبود ارائه نتایج جستجو شدهاند و با رقابتی که بین سایتها به وجود آوردهاند، شاهد بالا رفتن کیفیت محتواهای موجود درون سایتها شدهایم. اگر شما هم مالک وب سایتی هستید و قصد دارید از این روش کاربران خود را افزایش دهید، باید آن را براساس الگوریتم های گوگل سئو کنید تا دچار مشکلی نشوید. امیدوارم از مقاله از سایت فرتک لذت برده باشید.
اضافه کردن دیدگاه