وبلاگ فرتک

دیجیتال مارکتینگ؛ پلی به سوی موفقیت

به عنوان اولین مطلب “آدینه با فرتک” ، قصد داریم در رابطه با بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم.

اگر بخواهیم تعریفی ساده از دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) ارائه بدهیم باید بگوییم:

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه اقداماتی گفته می شود که جهت تبلیغ محصولات و خدمات از ابزارهای دیجیتالی کمک گرفته می شود. این یک تعریف خیلی ساده از بازاریابی دیجیتال بود. این نوع بازاریابی، بسیار گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.

 

Digital Marketing

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات را دیجیتال مارکتینگ گویند. این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه های دیجیتال مانند شبکه های اجتماعی هست که ممکن است به صورت رایگان یا شامل هزینه باشد. در واقع شبکه های اجتماعی ابزاری جهت بازاریابی دیجیتال است.

به زبان ساده تر می توانیم بگوییم که هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کار های دیجیتال باشد، می تواند به دیجیتال مارکتینگ کمک کند. به طور مثال با بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو به ویژه گوگل، دامنه گسترده ای از مشتریان با محصولات و خدمات شما آشنا خواهند شد.

بسیاری فکر می کنند که بازاریابی دیجیتال فقط مختص کسب و کار های آنلاین است، در صورتی که به هیچ وجه اینطور نیست. بسیاری از کسب و کارهای سنتی نیز از طریق دیجیتال مارکتینگ به جذب مشتری اقدام می کنند.

با استفاده از ابزارهایی مانند سایت، ایمیل و شبکه های اجتماعی، رفتار کاربران و مخاطبان تحلیل می شود تا بعد از بررسی های انجام شده بتوان بیشترین بازدهی را از بازاریابی بر روی این افراد کسب کرد. در واقع هدف اصلی در بازاریابی دیجیتال، فروش است. بدیهی است فروش بیشتر با داشتن مخاطبان بیشتر محقق خواهد شد. موردی که شاید در بازاریابی سنتی هیچگاه نتوان به طیف گسترده ای از مخاطبین دست پیدا کرد.

 

چرا بازاریابی دیجیتال؟

طبق آخرین آمارها، تعداد تقریبی کاربران فعال گوشی‌های هوشمند در جهان، ۳ میلیارد نفر است. این تعداد هر روز روبه افزایش است.

از طرفی هر کجا که سیل عظیمی از افراد وجود دارند، مسلما بهترین جا برای تبلیغات است. دیجیتال مارکتینگ هم یعنی همین! استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای بازاریابی هر نوع محصول یا خدماتی.

معرفی ابزارهای بازاریابی دیجیتال

در ادامه ابزارهایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

Search Engine Optimization

  1. بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)

سئو یا Search Engine Optimization ، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. هدفمندترین مخاطبین از این طریق به دست خواهند آمد. در واقع سئو را نمی توان با هیچ روش تبلیغاتی دیگری مقایسه کرد، چرا که در این روش مخاطب، خود به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد و خود او شما را انتخاب می کند (بازاریابی درونگرا – Inbound Marketing). بنابراین هدفمندترین روش جذب مخاطب خواهد بود.

سئو شامل بهینه سازی داخلی و خارجی سایت یعنی قالب، سرعت سایت، تولید محتوا و… می باشد. نتیجه یک سئوی هدفمند، رسیدن به رتبه ی بالا در موتورهای جستجو خواهد بود.

Content Marketing

  1. بازاریابی محتوا (Content Marketing)

یکی دیگر از ابزارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا است. این ابزار، مناسب همه کسب و کارهای آنلاین با هر مقدار سرمایه و بودجه ای است.

تفاوتی ندارد که کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ. سرمایه ای برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه؟

در واقع از طریق بازاریابی محتوا شما با توجه به نیاز مخاطبان و برای رفع نیازهایشان تولید محتوا می کنید. ممکن است تهیه یک مقاله یا ویدئو آموزشی در جهت رفع نیاز مخاطبان مناسب باشد.

تولید محتوای آموزشی مناسب، موجب تبدیل مخاطب به مشتری خواهد شد. تولید محتوای رایگان سبب رفع نیاز مخاطب، اعتماد سازی و بعد از آن موجب خرید محصولات و خدمات شما توسط مخاطبان می گردد.

بازاریابی محتوا، زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است. در این نوع بازاریابی نیازی به قانع کردن مخاطب و جذب مشتری نیست، بلکه مشتری با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما خواهد بود.

social-media

 

  1. شبکه های اجتماعی (Social Network)

یکی دیگر از قدرتمندترین و تاثیر گذارترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی هستند. امروزه با گسترش گوشی های هوشمند، کاربران اینترنت بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. در واقع همین امر موجب گذراندن بیشتر وقت آن ها در شبکه های اجتماعی شده است. راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی در شبکه های اجتماعی نیز بیشترین بازدهی را برای هر کسب و کاری خواهند داشت.

کسب و کارهای زیادی وجود دارند که حتی بدون داشتن وب سایت، در شبکه های اجتماعی موفق هستند. از خانمی که در منزل خود کیک می پزد گرفته تا فردی که در کار پرورش زالو یا فردی که از طریق شبکه های اجتماعی و ابزارهای پیام رسان، فروشگاه فرش راه اندازی کرده است.

telegram fartech

بنابراین می توان گفت، هر کسی می تواند از شبکه های اجتماعی برای درآمدزائی خود استفاده کنند. البته برای گسترش کسب و کار در دراز مدت و همچنین ایجاد برند معتبر، نیاز به طراحی وب سایت خواهد بود. چرا که ممکن است شبکه های اجتماعی روزی از دسترس خارج شوند، اما وب سایت ها همیشه در دسترس بوده و آرشیو مطالب و محصولات شما هستند. برای درک بیشتر این موضوع، این مقاله را مطالعه کنید. (چرا شرکت ها و بیزینس های بزرگ و کوچک نیاز به وب سایت دارند؟!)

  1. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

هیچ کسب و کار موفقی را نمی‌توان پیدا کرد که از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد. در پاسخ به کسانی که حس خوبی درباره بازاریابی ایمیلی ندارند باید بگوییم، هنوز هم ایمیل مارکتینگ در ایران جواب می‌دهد. 

در واقع می توان گفت بازاریابی از طریق ایمیل، ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین خواهد کرد. 

تبدیل مخاطبین به مشتریان وفادار، از اهداف ایمیل مارکتینگ است. این ابزار مانند بازاریابی محتوا مناسب هر کسب و کاری با هر میزان از بودجه است. 

بازاریابی از طریق ایمیل، مقرون به صرفه است. برای شروع، می‌توانید بدون هیچ هزینه ای، از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. 

مناسب ترین ابزار جهت رابطه سازی ایمیل مارکتینگ است. به عبارت دیگر شما تنها از طریق ایمیل می توانید پیشنهادهای ویژه خود را به کاربران سایت خود ارسال کنید و آن ها را مجاب کنید تا دوباره از سایت شما بازدید کنند. 

خیلی ها می‌گویند، وقتی که تلگرام و اینستاگرام هست، چرا ایمیل مارکتینگ؟ لازم است بگوییم که تلگرام، اینستاگرام و سایر نرم افزارها، ممکن است روزی از دسترس خارج و نابود شوند، اما هیچ ابزار و شبکه اجتماعی محبوبی نمی‌تواند جای ایمیل را بگیرد. 

بازاریابی از طریق ایمیل صرفا به این معنا نیست که شما با ارسال ایمیل به مخاطبان خود، پیشنهاد خرید محصول با ارائه کوپن تخفیف ۵۰ درصدی بدهید، بلکه فراتر از این داستان‌ها است. از طریق ایمیل مارکتینگ می‌توانید فروش‌های بی‌نظیری را در همان لحظات ابتدایی که کاربر تازه با سایت شما آشنا شده است ایجاد کنید. همچنین می‌توانید خبرنامه های جذاب ایجاد کرده و ارتباط خود با مشتریان را حفظ کنید. 

به عنوان نکته پایانی در این قسمت لازم است مجددا بگویم که هیچ کسب و کار اینترنتی را ندیده ام که موفق باشد و از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد! 

  1. بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

اگر بگوئیم ویدئو مارکتینگ بیشترین تاثیر را بر مخاطب در بازاریابی دیجیتال دارد، اغراق نگفته ایم.

محتواهای ویدئویی، خیلی خیلی و خیلی بیشتر از بقیه موارد می توانند تاثیر گذار باشند. تا چندین سال پیش به دلیل عدم وجود گوشی های هوشمند و اینترنت پر سرعت، کسی به دیدن ویدئو ها علاقه ای نداشت. اما امروز، داستان متفاوت است. بسیاری از افراد، تماشای ویدئو ها را به خواندن متن های طولانی ترجیح می دهند.

شما با ساخت ویدئو های تبلیغاتی مناسب و کوتاه، نیمی از راه دیجیتال مارکتینگ را رفته اید.

  1. بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

یکی از ابزارها خوب در رابطه با کسب و کار های نوپا، بازاریابی چریکی است. کسب و کارهایی که نمی توانند هزینه های سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهند، می تواند از بازاریابی چریکی استفاده کنند.

در این روش تبلیغاتی سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می شود این است که بجای رفتن به دنبال مشتریان جدید، به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود. مشتریان فعلی برای شما مشتری جدید خواهند آورد و برای شما پولسازی خواهند کرد.

شاید شما هم بارها دیده اید که برخی شرکت ها خیلی نقد می شوند. یا هرروز خبر فوت یا زندانی شدن برخی از افراد را می شنوید! بله، خیلی از این جریان ها، ساخته خود آن شرکت ها یا افراد است. در Guerrilla Marketing مهم نیست مردم در رابطه با شما چه می گویند، بلکه تنها این نکته مهم است که مردم درباره شما صحبت کنند.

 

advertisement

  1. تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)

برای برند شدن و فروش بیشتر، یا باید تلاش کنید و صبور باشید، یا هزینه کنید و راه کوتاه تر را بروید. یکی از بهترین روش ها برای تبلیغات هدفمند و جذب مشتری بیشتر، تبلیغات کلیکی در گوگل یا همان گوگل ادوردز (Google Adwords) است.

شما می توانید از این طریق یک شبه راه صد ساله را طی کرده و رتبه اول گوگل شوید! از دیگر نمونه های تبلیغات اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات کلیکی در سایت های پر بازدید
  • تبلیغات در اپلیکیشن های موبایل
  • ریپورتاژ آگهی
  • ارسال پیام اعلان در اپلیکیشن های موبایلی(ارسال به صورت نوتیفیکیشن)

 

  1. بازاریابی از طریق افراد مشهور (Influencer Marketing)

بازاریابی از طریق افراد سرشناس یکی دیگر از راه های بازاریابی دیجیتال است. در این نوع بازاریابی، افراد سرشناس و محبوب به این دلیل که مخاطبان آن ها را قبول داشته و از آنها تأثیر می‌گیرند، باعث جلب اعتماد مخاطب می شوند. بر اساس آخرین آماری که از مراکز معتبر تهیه شده است، بازاریابی از طریق افراد سرشناس، ۱۱ برابر، نرخ بازگشت سرمایه (ROII) بالاتری نسبت به شکل‌های سنتی بازاریابی دیجیتال دارد. با پرداخت هزینه به این افراد، می توانید آن ها را متقاعد کنید تا تبلیغات شما را در شبکه ها و کانال های خود قرار دهند یا درباره شما سخن بگویند.

 

هنوز قانع نشده اید؟

شاید هنوز برای برخی سوال باشد چرا دیجیتال مارکتینگ؟

به زبان ساده باید بگوییم، امروز دیگر کمتر کسی پیدا می شود که به راحتی به کسب و کار شما اعتماد کند. اکثر مردم به نظرات بقیه توجه می کنند. کامنت ها را می خوانند و… دقیقا به خاطر همین موضوع است که باید از رسانه های دیجیتال استفاده کنید. اگر می خواهید در دنیای پر از رقابت با تبلیغات متنوع، حرفی برای گفتن داشته باشید، محکوم به فعالیت در فضای دیجیتال و استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ هستید!

سخن پایانی

امروزه بازاریابی دیجیتال، نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند. دیجیتال مارکتینگ قسمت جدایی ناپذیری از کسب و کارهای اینترنتی است. هیچ کسب و کاری را نمی توان یافت که در اینترنت فعالیت داشته باشد ولی از این روش ها استفاده نکند و در عین حال موفق هم باشد. بنابراین استفاده از ابزارهایی که در این مقاله به آن اشاره شد، برای هر کسب و کار آنلاینی لازم است. شما نیز تا جایی که می توانید با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان از بازاریابی دیجیتال استفاده کنید.


این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید و در رابطه ی آن و همچنین موارد مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ، نظرات و ایده های خود را برای ما ارسال کنید.

علیرضا حیدری

۴ comments

18 − چهار =